Tuesday, 13 September 2011

Maid aku yang teruk.

Aku dah agak maid yang baru ni
tak akan dapat melawan maid aku 
yang lama.memang aku hormat maid
yang lama kak ana nama panggilannya.
Kononnya maid yang baru ni aku namakan dia
yan tangkas dan cergas dalam melakukan
kerja tapi perkara sebaliknya yang berlaku.
rupa-rupanya begitu tangkas dalam
hal yang lain juga. Nasib baik aku
seorang yang penyabar kalau tidak
lekat lima bekas jari aku dekat muka
dia sampai bila-bila. Baru dua hari mula kerja
dah mula tunjuk belang. panjang tangan rupanya
si yan ni. Allah maha kuasa Dia tunjuk perangai sebenar
si yan ni depan ibuku sendiri. Ketika orang lain
sibuk-sibuk siapkan diri untuk ke ofis
dia pula sibuk menyelungkar beg orang. WOW
memang hebat, memang cergas, memang tangkas.
Ibuku tanya *yan kau buat apa tu?* dengan
rasa tidak bersalah dia berkata, *tak buat apa-apa la*
terus dia berlalu ke dapur. Kalau maid yang lama
aku tak kisah beg ke handphone ke
aku letak macam tu je. hidup kau akan berakhir
jangan ingat kami semua tidak memerhati.jangan ingat
kami diam kami tidak ambil kisah..wowowo silap-silap.
kami semua dah berbincang la untuk ambil maid yang baru.
Aku pernah menguji si yan ni dengan membuat semak rumahku
pinggan-mingkuk saja aku tidak basuh dan tinggalkan
begitu sahaja. aku tak sangka pemalas rupanya si yan ni. satu
benda pun dia tak buat. hanya duduk sebelah nenek aku.
dia ingat kitaorang hanya upah untuk duduk sebelah nenek
aku jer tak payah buat kerja. HAH itu namanya makan
gaji buta la. Sepanjang masa kena beritahu dia buat itu
buat ini. HEY fikir la tugas tu apa yang kena buat.
Aku bukan jenis yang suka mengarah aku juga bukan
jenis yang suka marah-marah. Satu lagi
perangai dia yang aku tidak suka bukan satu banyak.
Suka lawan cakap orang, kalau orang tengok tv dia join
sekaki padahal banyak benda boleh dilakukan. Orang guna
laptop dia pun duduk sekali tengok. Kalau pinggan-mangkuk pun
dia tak basuh telah la kain baju tak sentuh lansung.
Jadi apa jalan penyelesaiannya? KAU akan
dipecat kami boleh cari maid yang baru. Tiada peluang
yang kedua kalau dah muktamad itu maksudnya
muktamad tak ada ok kami kesian dekat kau.
kalau kau berubah teruskan kerja. Tapi betul ke?
Tak jawapan dia selamat tinggal. Dalam sesetengah 
perkara kami harus bukan harus wajib bertegas.

p.s. ada sesiapa yang tengah cuti tak habis-habis lagi
atau tak ada sebarang pekerjaan nak isi borang jadi maid aku?
boleh. Pasal gaji jangan risau boleh dibincangkan
yang pasti tak kurang daripada 300 tak lebih 
daripada 500.

2 comments:

M Firdaus Mohd said...

maid tu melayu ke Indon?

Hermin said...

indon ler...