Thursday, 24 May 2012

Dr.Nora yang awesome :D

Banyak ilmu yang boleh dipelajari bila kita berdampingan dengan orang yang banyak pengalaman dalam hidup...pendek kata seorang ilmuan lah....tak sangka diberi peluang untuk berjumpa dengan seorang doktor yang sangat baik hati yang tak lokek untuk berkongsi ilmu...rancak bersembang tengok-tengok dah dekat pukul satu pagi....mula-mula jumpa ingat DR baru berumur dalam 40-an tapi bila tanya dah berumur 55 tahun...wow...! banyak benda juga yang aku dapat terutamanya tentang kesihatan...sehingga membuatkan aku rasa nak makan apa sekarang pun dah takut....terutamanya fast food...makanan sekarang banyak yang merapu...kononnya baik untuk kesihatan...banyak la yang kononnya tu...tapi semua mengundang penyakit yang kita tak sedar....bila banyak maklumat yang aku dapat jadi fobia nak makan...senang-senang makan macam orang dulu-dulu pucuk-pucuk kayu dengan masakan rebus saja....DR tu sendiri cakap dia kalau makan nasi dengan sayur rebus saja...patut la lawa sangat DR nie...punca penyakit dalam badan kita semua puncanya dari makanan....bestnya sembang dengan dia...tiba-tiba rasa nak ambil medik pulak kan...DR nie bukannya DR yang 24 jam dekat hospital tu opsss....DR yang memberi nasihat kepada orang cara-cara untuk atasi apa yang patut sebelum terlambat...banyak lagi tapi ada juga benda yang tak boleh ditulis dekat sini...haha rahsia dengan DR tu... tulis-tulis tak pasal kena.....tapi dah lama aku tahu pasal benda nie...siap beli lagi buku DR dari barat sendiri mengakui tentang benda nie...tapi disebabkan dulu kita dijajah oleh British kan...kalau nak tahu lebih-lebih kena beli buku dia lah...hihi.....lepas nie ambil second degree untuk medik pulak....dulu DR tu sendiri ambil Dip Bussiness...lepas tu dia mohon sambung medik dekat UM...pokok pangkalnya yang nak disampaikan dekat sini...kalau boleh haramkan terus lah segala bagai fast food...benda-benda goreng dekat kedai tu...minyak masak bukan dia tukar selalu pun...guna minyak yang sama entah berminggu-minggu baru tukar yang lain pulak...makanan bertin...memang sedap...tapi kesan buruk dia kita sendiri pun gerun.....makan pucuk-pucuk kayu sudah...orang dulu tak mati pun makan benda tu....insyaAllah aku sendiri pun amalkan setiap kata-kata nasihat yang dia bagi...air terutamanya kena cukup...bila badan tak cukup air...badan kita akan beracid....bila sampai tahap acid tu yang mengundang macam-macam penyakit.....tekankan disini haramkan terus fast food!! semua orang nak badan yang sihat kan..berfkir dan amal-amalkan...:)

3 comments:

cha zainol said...

wah. aku kena man nasi dengan sayur rebus jugak lah macam tu.

Cik Zeeta said...

singgah cny :) mri singgh blog sye. der benda yg mnrik tuk di kongsi http://adorafiq.blogspot.com

Hermin said...

cha zainol: selamat beramal haha....